Werkgroep Schaapsweg Veilig luidt de noodklok

Werkgroep Schaapsweg Veilig luidt de noodklok

Het maakt niet uit waar je woont. Op de Heerbaan in Posterholt, de Europalaan in Herkenbosch of een willekeurige straat in Montfort. Verkeersveiligheid (of beter nog een gebrek daaraan) raakt ons allemaal. Vraag het maar aan Henk Bijsterbosch uit Sint Odiliënberg, hij maakt het bijna dagelijks mee.

Nog maar twee jaar geleden verhuisden Henk en zijn vrouw vanuit Twente naar een woning aan de Schaapsweg in Sint Odiliënberg. Henk: “Dat de Schaapsweg een drukke weg is, was ons wel verteld. Alleen dat het zó druk zou zijn, had ik niet verwacht.”

Snelheid
Het probleem van de Schaapsweg speelt natuurlijk al heel lang. Bijna iedere inwoner van Sint Odiliënberg ervaart het zelf: te hoge snelheden, veel te veel vrachtverkeer, zware landbouwvoertuigen die eigenlijk te breed zijn voor deze smalle weg. Probeer dan nog maar eens veilig over te steken, ook bij een zebrapad.
Er is inmiddels een Werkgroep Schaapsweg Veilig, waarin Henk, zijn buurman Matthy Eggen en enkele anderen zich sterk maken voor een betere verkeersveiligheid in de Schaapsweg. En dat is nodig: in 2019 is de snelheid gemeten, toen bleek dat de gemiddelde snelheid op deze weg (die als 30-km weg te boek staat) 47 km per uur is. Henk: “En dat zijn eigenlijk de enige cijfers die beschikbaar zijn. Verder zijn geen data beschikbaar, bijvoorbeeld over bijna-ongelukken, echte ongelukken e.d. Dat maakt het gesprek ook zo moeilijk.”
En wat te denken van het vrachtverkeer. Er zijn in het verleden 57 vergunningen aan 5 bedrijven uit Roerdalen verleend. Dat weerhoudt vrachtwagenchauffeurs die geen vergunning hebben, er niet van om deze weg door de bebouwde kom te nemen.

Positief
De werkgroep heeft inmiddels niet stil gezeten: gesprekken met de verantwoordelijke wethouder Jan Smits (zie zijn reactie in het kader), het aanbieden van een petitie aan de burgemeester, een eigen pagina op Facebook, brieven naar de verschillende raadsfracties. De uitkomst van dit alles: iedereen erkent het probleem, maar er is niets aan te doen. Geen handhaving door de gemeente. Geen verkeerscontrole door de politie. Pardon? Henk: “Misschien denken mensen: moet er dan eerst iets vreselijks gebeuren? Als werkgroep kiezen we ervoor om mensen meer bewust te maken. Rijgedrag beïnvloeden, nadenken over mogelijke gevolgen. Wij blijven het positief benaderen, en uiteindelijk zal de politiek iets moeten. Je merkt het nu al, doordat wij bezwaar aantekenen tegen nieuwbouwplannen in de directe omgeving, zoals Petrusberg, en straks het Brombemke. In die gevallen komt de gemeente niet weg met het argument dat de Schaapsweg een 30 km-weg is. Want de praktijk is immers anders.”

Veilig op weg
De werkgroep heeft inmiddels (dankzij een tip van de gemeente) aansluiting gevonden bij ‘Veilig op Weg’. Henk: “Dit is een verkeersveiligheidsproject. Daarbij staat de inwoner centraal, het project richt zich op bewustwording en gedragsverandering. We hebben inmiddels een gesprek gehad met Guus Brings (hij is verkeersspecialist bij de gemeente Roerdalen). Concreet gaan we binnenkort een flyer huis-aan-huis verspreiden in het dorp, er staan inmiddels al enkele matrixborden. Ook willen we in gesprek met vrachtvervoerders in de gemeente. Burgerparticipatie is ook een beetje uitproberen wat wel kan en wat niet.”

Informatie over de Werkgroep Schaapsweg Veilig staat op Facebook, wie meer wil weten over ‘Veilig op Weg’, kijk dan op www.veiligopweg.info 


Reactie wethouder Jan Smits
“De verkeerssituatie op de Schaapsweg in Sint Odiliënberg is al jaren onderwerp van gesprek. Enkele knelpunten zijn de verkeersdrukte, de rijsnelheid en het vrachtverkeer dat gebruik maakt van de weg. Ook de gemeente vindt de verkeersveiligheid op de Schaapsweg belangrijk. We hebben de afgelopen jaren meerdere gesprekken gevoerd met inwoners over de verkeerssituatie. Verder hebben we de organisatie Veilig op Weg ingeschakeld. Zij gaan ons helpen om op een positieve manier het gedrag van de verkeersdeelnemers te beïnvloeden. Dat gebeurt onder andere via een gedragscampagne.”


Tekst: Freek Noten.

Gepubliceerd: 16 MAA 2022 - 15:53
Laatste update: 18 MAA 2022 - 08:09