Van oprijlaan naar megatuincentrum

Van oprijlaan naar megatuincentrum

Net bekomen van de feestweek rond hun 40-jarig jubileum schuiven Marleen en Wiel Daniels aan voor een interview met RoerdalenNU.nl. De aanleiding mag er wezen: in 40 jaar hebben zij een bedrijf neergezet, dat klanten trekt vanuit alle windstreken. Kortom: een begrip bij velen. Marleen en Wiel zijn er zichtbaar trots op, maar willen vooral benadrukken dat het de bezoekers en de medewerkers zijn die voor het succes hebben gezorgd.

Het lag niet direct voor de hand dat Marleen en Wiel een tuincentrum zouden beginnen. Wiel: “Ik heb zelf tuin en landschap gestudeerd. Begin jaren ’80 verloor ik mijn baan, het waren crisisjaren in Nederland. Omdat ik wel groene vingers heb, zoals men dat zegt, ben ik vrij snel vanuit mijn oprijlaan begonnen met verkoop van planten, zoals gladiolen, aardbeien en asperges. De garage diende als afrekenpunt. Zo is het begonnen.” Marleen herinnert zich die beginperiode nog goed. “Het liep eigenlijk vanaf het begin al goed. Het ondernemerschap moet je wel in het bloed zitten. Dat heeft er voor gezorgd dat we steeds verder zijn uitgebreid. Ondernemen betekent overigens ook dat je soms lastige beslissingen moet nemen.”

Uitbreiding
Eén van die ijkmomenten deed zich voor in 2005. Wiel: “We waren in die jaren al flink gegroeid, waarbij we steeds het beeld van het familiebedrijf wilden uitdragen. In 2005 drong de vraag zich op hoe we nu verder wilden. Ook al omdat de opvolging toen nog niet zeker was. We hebben uiteindelijk besloten om uit te breiden, waarbij het tuincentrum meer zou bieden dan alleen maar planten. Vanaf dat moment is het concept huis én tuin geworden, met alles wat daarbij hoort: sfeer, beleving, kerstshow, vijvers, tuin en barbecue. Tot op vandaag is dit totaalconcept blijven bestaan, onder 22.000 meter2 dak”.

Opvolging
Hoe was het om als echtpaar zoveel jaren aan het roer te staan van dit bedrijf? Marleen: “Eigenlijk ging dat heel automatisch. We hadden ieder onze eigen verantwoordelijkheid, maar wel als een hecht team. Wiel is vooral de man van de plannen, de visionair zeg maar. Ik heb me vooral bemoeid met de inrichting, de sfeer, het familiegevoel uitdragen en de contacten met de bezoekers. Zo vulden we elkaar goed aan.” En oh ja, met die opvolging is het ook goed gekomen. Wiel: “Onze zoon en dochter (Han en Anne, red.) hebben uiteindelijk toch gekozen om de zaak over te nemen. Zij hebben als broer en zus nu de dagelijkse leiding. Marleen en ik zijn nog als adviseur aan het tuincentrum verbonden.”

Reclame
Terugkijken levert natuurlijk ook de onvermijdelijke anekdotes op. Wiel: “In de beginjaren was het natuurlijk behoorlijk pionieren. Ik herinner me dat we in die tijd veel heideplantjes verkochten, dat was indertijd een rage. Onze oosterburen noemen dat Erika, dus wij bedachten dat een zelf geschilderd reclamebord met ‘Erika’ erop voor goede reclame zou zorgen. Dat was ook zo, alleen niet de reclame die we wilden. Iemand uit het dorp wees ons erop dat mensen het idee hadden dat wij dames van lichte zeden in de aanbieding hadden. Immers, bij de grens was er een privéclub met een identieke naam. Nogal hilarisch, kun je nu zeggen.”

Toekomst
De reclame wordt anno 2023 wel professioneler aangepakt. Tuincentrum Daniels wil persé het gevoel van een familiebedrijf blijven uitstralen. Naast de huidige bezoekers richt het zich ook steeds meer op de jongere generatie. Die generatie (jonge gezinnen met kinderen) wordt vooral uitgenodigd voor een dagje uit, waarbij er meer wordt geboden dan bloemen en planten. Een mooi voorbeeld is de grote dino bij de ingang, met daaraan gekoppeld een dino-speurtocht voor de kleintjes. Maar op de website is nog veel meer te zien. Het is duidelijk: de nieuwe generatie Daniëls gaat voor de volgende 40 jaar!”

Op de foto: Wiel en Marleen Daniëls vieren het 40-jarig jubileum van hun tuincentrum.

Tekst: Freek Noten
Foto: Aanlevering Daniëls

Gepubliceerd: 05 APR 2023 - 19:04
Laatste update: 09 APR 2023 - 11:15