Inwoners van Roerdalen zetten dorpsbladen op 1

Inwoners van Roerdalen zetten dorpsbladen op 1

Wat is voor inwoners van Roerdalen de belangrijkste informatiebron? Zijn dat de papieren en digitale mediakanalen van De Limburger, de nieuwsbrief, website en sociale media van de gemeente Roerdalen of de kabelkrant en de uitzendingen van OR6? Nee, inwoners van Roerdalen halen de meeste informatie uit de dorpsbladen van RoerdalenNU.nl. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau Flycatcher in opdracht van de gemeente Roerdalen.

Bron: Onderzoek Flycatcher

Maar liefst 87% van de respondenten is bekend met het dorpsblad van hun dorp. Bijna de helft van de deelnemers aan de enquête heeft een abonnement op de papieren versie. Een kwart van de deelnemers leest het digitale dorpsblad op de website van RoerdalenNU.nl en 23 procent ontvangt de digitale versie via de wekelijkse nieuwsbrief van RoerdalenNU.nl.  

Succesformule
“De dorpsbladen blijven een belangrijk communicatiekanaal voor de inwoners in Roerdalen”, concludeert de gemeente Roerdalen. “De samenwerking met de redactie van RoerdalenNU.nl heeft de afgelopen jaren steeds meer vorm en inhoud gekregen. De combinatie van gemeenschaps- en gemeentelijk nieuws is een succesformule voor de lokale communicatie.” Reden voor de gemeente om de samenwerking met de onlangs opgerichte stichting Samenwerkende Dorpsbladen Roerdalen voor de komende jaren vast te leggen in een overeenkomst.

Sociale media
Interessant is dat het onderzoek ook gegevens over het gebruik van sociale media aan het licht brengt. Veel verenigingen en ondernemers maken voor hun publicaties vrijwel alleen nog gebruik van sociale media (met name Facebook) in de veronderstelling dat ze daarmee iedereen bereiken. Uit het onderzoek blijkt nu echter dat dit een misvatting is. Ruim een derde van de deelnemers van 44 jaar tot 65 jaar maakt geen gebruik van Facebook. Van de respondenten van 65 jaar en ouder zit zelfs 44 procent niet op Facebook. De kracht van de dorpsbladen van RoerdaleNU.nl zit hem juist in de combinatie van traditionele en digitale mediakanalen.

Combinatie
De gemeente zegt tevreden te zijn met de resultaten van het onderzoek: “Het laat zien dat we op de goede weg zitten”, zegt wethouder Frank Demarteau. “Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten of nieuwe mogelijkheden die we willen onderzoeken. De combinatie van papieren en digitale communicatiemiddelen is in ieder geval nog steeds belangrijk. De komende tijd werken we verder aan het vergroten van de communicatiekracht van onze organisatie. We hebben hiervoor een nieuwe visie en werkwijze ontwikkeld.”

Dienstverlening
Ook RoerdalenNU.nl werkt achter de schermen aan een verdere optimalisering van de dienstverlening. Zo wordt het gebruik van de website voor het opgeven van verenigingsberichten en advertenties verbeterd. Om met name meer jongeren te bereiken, is een app-functie in ontwikkeling.

Gepubliceerd: 01 NOV 2024 - 12:40
Laatste update: 01 NOV 2024 - 12:52