Gemeente Roerdalen zet in op verdere digitalisering

Gemeente Roerdalen zet in op verdere digitalisering

De gemeente Roerdalen zet de komende tijd in op de verbetering van de dienstverlening. Er zal flink geïnvesteerd worden in de verdere ontwikkeling van bestaande digitale systemen. “Het bieden van goede en klantvriendelijke dienstverlening die aansluit bij de behoeften van onze inwoners en ondernemers is een belangrijk speerpunt voor Roerdalen. Zowel digitaal als via de balie, telefoon en andere kanalen”, zegt het college in een brief aan de raadsleden.

De bedoeling is dat straks zo veel mogelijk aanvragen online ingevuld en opgestuurd kunnen worden, waarna ze zonder dat er mensenhanden aan te pas komen, verwerkt kunnen worden. Daarbij wordt onder meer gedacht aan de inrichting van een persoonlijk online portaal waarin mensen de status van hun aanvragen kunnen inzien, contact op kunnen nemen met de gemeente of documenten kunnen toevoegen aan een aanvraag.

B en W merken op dat gebruiksvriendelijke en altijd bereikbare digitale dienstverlening voor ondernemers en inwoners steeds belangrijker worden. Er wordt nu al veel gebruik gemaakt van mobiele apparaten en de gemeentelijke website als inwoners iets wil doorgeven of regelen. Ook worden steeds meer wettelijke taken digitaal. Om hier zo goed mogelijk bij aan te sluiten, heeft de gemeente enkele jaren geleden al haar website vernieuwd. Ook wordt gebruik gemaakt van de app Fixi waarmee zwerfvuil op straat, gedumpt afval in het buitengebied, een beschadigd verkeersbord, losliggende stoeptegels, een kapotte straatlantaarn, gevaarlijke/onoverzichtelijke verkeerssituaties, overhangende takken en langdurige geluidsoverlast gemeld kunnen worden.

Behalve een verbetering van de dienstverlening moet de nieuwe werkwijze ook leiden tot efficiëntere en eenduidige werkprocessen binnen de gemeente zelf. De doorontwikkeling van de digitale dienstverlening gaat weliswaar flink wat geld kosten, maar zorgt in de toekomst juist voor een besparing, stellen B en W. “Doordat minder handen nodig zijn voor de verwerking van aanvragen, kan meer menskracht worden ingezet op meer complexe zaken waarmee de gemeente de komende jaren te maken krijgt.” Voor inwoners die geen internet gebruiken of met een beperking worden andere mogelijkheden aangeboden om met de gemeente in contact te komen. “Zo zorgen we ervoor dat iedereen mee kan blijven doen”, zegt het college. Tekst: RoerdalenNu.nl

Gepubliceerd: 26 OKT 2021 - 19:49
Laatste update: 26 OKT 2021 - 19:53